RITTMANUAL 2025
Versjon 1.8 – fredag 13. juni 2025
endring 1.8. – tydeligere beskrivelse for innlevering av bagasje i Trondheim
endring 1.7 – det er ikke toalett på Torget i Trondheim
endring 1.6 – lysregulering syd for Skreia
endring 1.5 – justering av tid på matstasjonene

KONTAKTINFORMASJON STYRKEPRØVEN AS Postboks 437 1302 Sandvika e-post: [email protected] www.styrkeproven.no Vakttelefon: 993 39 750 I dagene rett før arrangementet er vi svært travle, men prøver å besvare alle henvendelser. Vi setter pris på om du leser denne informasjonen grundig før du spør. Det meste skal du kunne finne svar på her. Takk for forståelsen! 😊 |

FORORD
Kjære deltaker!
Hjertelig velkommen til Styrkeprøven 2025, et av Norges eldste og mest populære sykkelritt på landevei. Det er med stor glede og stolthet at vi i nok en gang kan ønske deltakere fra hele 30 ulike nasjonaliteter velkommen til start på våre tre startsteder: Trondheim, Lillehammer og Eidsvoll.
På distansen fra Trondheim ser det i år ut til å bli i omlag 600 påmeldte deltakere, og vi anslår at det fra Lillehammer vil være rundt 500 deltakere og fra Eidsvoll trolig 150 deltakere +.
I 2025 følger vi i all hovedsak samme trasé som i 2024. For de som ikke deltok i 2024, så er det en del endringer fra tidligere år. Som i alle tidligere år skal dere først sykle over Dovrefjell til Hjerkinn. Fra 2024 ble det endringer fra Hjerkinn til Ringebu. Først sykles det i retning mot Folldal og deretter videre over Venabygdsfjellet og ned til Ringebu. Fra Ringebu til Lillehammer følger traséen samme vei som tidligere år, og langs Mjøsa sykler dere på vestsiden (Biri, Gjøvik, Feiring).
Det er i 2025 nytt startsted for de som deltar i Eidsvoll – Oslo. Starten vil være ved Eidsvoll politistasjon, Sagvegen 1.
Nytt for 2025 for samtlige deltakere er at traseen etter Minnesund følger Trondheimsvegen forbi Eidsvoll verk til Eidsvoll verk stasjon (rett før Råholt). Deretter skal alle sykle noen sideveier utenom Råholt før man er tilbake på Trondheimsvegen ved Dal.
Vi gjør vårt ytterste for å legge til rette for at deltakerne skal få en så trygg og god opplevelse som mulig. Vi vil også gi deg som deltaker best mulig service underveis, med godt utstyrte matstasjoner (med variert meny), innlagte posefrakt til tre matstasjoner for deltakere fra Trondheim, og servicebiler underveis i hele rittet.
Det er ingen hemmelighet at det de senere år har vært krevende forhold mellom Styrkeprøven som arrangør og politi og veimyndigheter. Det er viktig for oss å ha et så godt forhold til myndighetene fremover. Vi ber derfor deg som deltaker om hjelp til å sikre at vi får lov til å arrangere turrittet Styrkeprøven også i fremtiden. Det gjør du aller best ved at som syklist og trafikant viser hensyn ovenfor andre trafikanter (selv om du har startnummer på ryggen og blir målt på tid). Styrkeprøven er et turritt og det betyr at du alltid må følge vanlige trafikkregler. Det er ikke fri vei selv om vi har utplassert vakter (løypevakter og stasjonære vakter) på viktige punkter i traseen.
Et svært vesentlig element i å få til et trygt ritt er nettopp deg som deltaker. Vi anmoder derfor den enkelte om å sykle forsvarlig, ta hensyn til øvrige ryttere og omgivelsene for øvrig. Styrkeprøven skal være en positiv opplevelse for alle som deltar. Dette er du en sentral aktør for å oppnå. Følg de anvisningene du får underveis fra både politi og vakter!
En annen faktor vi vanskeligere kan kontrollere er vær og andre ytre forhold. Vi håper på sol og medvind, men du som deltaker må være godt forberedt og planlegge egen deltakelse godt med hensyn til bekledning, tekniske forhold og særlige ønsker innen mat og ernæring.
Som arrangør er vi opptatt av at du skal kunne fullføre rittet og være fornøyd når du endelig kommer til mål i Oslo. Rittet heter ikke Den Store Styrkeprøven uten grunn og det er en stor prestasjon å ha fullført dette rittet. Vi håper også våre deltakere på de kortere distansene blir inspirert til å kanskje utfordre seg selv til å prøve vår lengste og historiske distanse.
Vi gleder oss til å se dere i målområdet på Tokerud i Oslo!
LYKKE TIL!
Sykkelhilsen fra Styrkeprøven

Terje R. Myklebust
Rittleder
FØR RITTET
HENTING AV STARTNUMMER
Startnummer kan hentes i sekretariatet ved start eller fra en av våre samarbeidspartnere (Hank Sport i Trondheim eller Braasport på Ullevål i Oslo). Ønsker du å ta kontakt med noen ved sekretariatet, finnes telefonnumre i listen lengre nede.
I konvolutten du henter finner du:
Startnummer, klistremerke for front på hjelm, selvklebende merker med chip for begge sider av hjelmen, sikkerhetsnåler, baggasjelapper samt merkelapper til posefrakten for de som sykler Trondheim – Oslo.
Startnummeret består i år av et startnummer som skal festes på rygg med sikkerhetsnåler, samt klistremerke foran på hjelmen.
HENTING AV STARTNUMMER / SEKRETARIATETS ÅPNINGSTIDER
OSLO
For deltakere i Oslo området er det anledning til å hente startnummer på Braasport Ullevål, onsdag 11. juni i butikkens åpningstid mellom kl 10:00 – 19:00. Her vil det være relevante tilbud i butikken og salg av Styrkeprøven effekter.
TRONDHEIM
I Trondheim er det anledning å hente startnummer hos Hank Sport i
Dyre Halses gate 1a, 7042 Trondheim. Fredag 13. juni kl. 10:00 – 19:00.
Her vil det være relevante tilbud i butikken, gode priser på energirike/ernæring, samt noe salg av Styrkeprøven effekter.
Uavhentede startnummer bringes til startområdet på Trondheims Torg og kan hentes fra kl 03:00 lørdag morgen og frem til siste startpulje har startet. Starten går ut fra torget inn i Kongens gate over i Prinsens gate og ut av Trondheim.
LILLEHAMMER
Hammartun Skole Skolegata 37, Lillehammer
Sekretariatet er åpent fredag 13. juni kl: 19:30-21:00 og lørdag 14. juni kl: 08:30-12:00. Tiden starter ikke før rytterne har passer Vingnesbrua og kommet inn på Vingeromveien.
EIDSVOLL
Sekretariatet vil være ved startområdet på Circle K Eidsvoll Verk, Trondheimsveien 336, fra kl.12:30 til siste start, lørdag 14. juni.
TRANSPORT TIL STARTSTEDENE
TRANSPORT AV SYKKEL KAN BOOKES FREM TIL 24 TIMER FØR AVGANG
Bestilling av tog gjennom påmeldingen er ikke lengre mulig, siden vi allerede har fått billetter utstedet gis det dessverre heller ingen refusjon dersom man ikke benytter seg av bestilt transport.
TRONDHEIM
For de som vil reise til Trondheim med tog anbefaler vi avgang fredag 13. juni kl. 08:02 hvor vi også har gruppebillett for de som har bestilt togbillett gjennom oss (vogn 2 og 3) forventet ankomst til Trondheim er kl. 14:39.
Sykler leveres til lastebil som står parkert i Trelastgata ved spor 19 mellom plastform 34-35 (på Oslo S) fra kl. 07:00. Vi gjør oppmerksom på at dette er utenfor selve togstasjonen. Rett ved siden av spor 19. Innleveringsstedet ligger på baksiden av Thon Hotell Opera. På bildet under er innleveringsstedet markert med rød ring,mens selve Oslo S er markert grønn firkant i bilde nr 2 nedenfor.


Det vil være tilgjengelig bobleplast for å pakke inn syklene før transport. Hver enkelt deltaker har ansvaret for å pakke inn sin egen sykkel. Alle syklene skal merkes med lapp med rytterens startnummer. Når sykkelen skal hentes MÅ rytterne fremvise startnummeret før de får utlevert sykkelen i Trondheim.
Sykler utleveres på Trondheim Torg ved ankomst. Det forventes at lastebilen med sykler kommer til Trondheim torg ca 17:30-18:00 (fredag 13. juni).
LILLEHAMMER
Sykler til disse avgangene leveres inntil 1 time før avgang på lastebiler i Trelastgata (ved spor 19 mellom plastform 34-35). Toget bestilles på VY om du har bestilt slik billett innen fristen på EQ timing.
Transport fredag 13. juni kl. 16:34 – transport med tog og transport av sykler som er bestilt på EQ timing leveres på bil inntil 1 time før avgang.
Transport av sykler som er bestilt på EQ timing leveres lørdag 14. juni kl. 07:00-07:30. Det går tog 07:34 og 08:02. . Avgangen 07:34 er regiontog og gir en begrenset mulighet til å transportere sykkel. Vårt råd er at de ikke baserer dere på å ta med sykkel på toget.
Buss og sykkeltransport stopper ved Hammertun Skole. Kjøretid til Lillehammer er beregnet til 2,5-3 timer
EIDSVOLL
Lørdag 14. juni kl. 10:54: Tog fra Oslo S: Pris kr 300 (person inkl. sykkeltransport).
Kjøretid til Eidsvoll er beregnet til 1 time.
LEVERING AV BAGASJE OG POSER
TRONDHEIM
Det er en fordel om du reiser lett og pakker så lite bagasje som mulig.
Det er innlevering av sykkelkofferter på lastebilene i Munkegata i Trondheim fra kl. 19-21 fredag kveld. De som har bestilt plass til sykkelkoffert må lever den fredag kveld. Fremvis kvittering for at du har betalt for sykkelkoffert når du leverer denne på bilen fredag kveld.
Posefrakten er et tillegg til den vanlige bagasjefrakten. Posene legges i stativ ved lastebilene i Munkegata i Trondheim fra kl. 19-21 fredag kveld. Bruk merkelappene (1 for hver posestopp i ulike farger (3 stk)) merket med ditt startnummer (som er utlevert med ditt startnummer) til å merke dine poser. Les hvilke regler som gjelder for posefrakt lenger ned i dette dokumentet.
All annen bagasje som du trenger å levere før start leveres som vanlig på lastebilen som står på Torget i Trondheim før start. Bruk merkelappen for bagasje (som du får utdelt sammen med startnummeret) til å merke bagasjen som skal sendes til Oslo. Bagasjen innleveres helt frem til start på lastebilen (skal ikke leveres fredag kveld).
LILLEHAMMER
Bagasjen leveres på lastebilen som står ved start.
EIDSVOLL
Bagasjen leveres på bilen som står ved start.
UNDER RITTET
LØYPEFORHOLD
OBS! Det kan oppstå uforutsette forhold/situasjoner som påvirker løypen. Sjekk alltid at du har siste versjon av rittmanualen og les spesielt det som står her under Løypeforhold før start.
VIKTIGE STEDER DU MÅ VÆRE EKSTRA OPPMERSKOM PÅ
- LYSREGULERING SØR FOR SKREIA
Det er ikke lagt opp til omkjøringer utenom beskrevet løypetrasse.
OM LØYPEN
Alle distansene går gjennom samme rute, foruten korte tilslutningssløyfer fra startområdene.
STRAVA OG GPX rute
Elektroniske ruter for opplasting til sykkel-computer, klokker og lignende finner du under hver enkelt distanse på våre nettsider.
HØYDEPROFIL
Høydeprofil for Trondheim – Oslo (518 km):

Etter passering av Dovrefjell ved Hjerkinn (1026 moh.) skal alle deltakerne sykle i retning mot Folldal. På bildet under er årets løypetrasé vist som rød strek, mens tidligere løypetrasé (inntil 2023) som gikk via Dombås og Otta er markert med gult. Ny trasé og tidligere trasé møtes igjen på Ringebu. Det innebærer at deltakerne fra Trondheim også skal over Venabygdsfjellet hvor veiens høyeste punkt (1060 moh.) ligger rett ved Muen.

STARTENDE I BÅDE LILLEHAMMER OG TRONDHEIM
Alle deltakere som enten starter i Lillehammer eller Trondheim skal som i 2024 sykle vestsiden av Mjøsa. Dermed skal stedene Vingrom, Biri, Gjøvik, Skreia, Totenvika og Feiring passeres før alle kommer til Minnesund ved sørenden av Mjøsa.
Det vil ikke være egne toaletter på Trondheim Torg før start. Planlegg derfor dine toalettbesøk godt før du stiller til start der.

NY TRASE MELLOM MINNESUND OG DAL
Nytt fra 2025 er at samtlige deltakere skal følge Trondheimsvegen helt frem til Eidsvoll verk stasjon. I rundkjøringen Sagmovegen/Trondheimsheimsvegen/Nyvegen skal deltakerne følge Nyvegen i østlig retning. Deretter Fuglerudvegen i sørlig retning frem til krysset Kjerkevegen. Her skal det igjen sykles i østlig retning og følge Kjerkevegen til Hjeravegen. Hjeravegen skal følges sørover til den møter Trondheimsvegen rett før Dal. Da er alle tilbake på den traseen som har vært brukt i alle år inn mot Oslo.
Andre forhold – lysregulering
Det er to steder mellom Skreia og Minnesund hvor det er lysreulering. Det er viktig at alle stopper på rødt lys her.
MAKSIMAL TIDSBRUK FOR Å FULLFØRE TRONDHEIM – OSLO
Deltakere fra Trondheim kan ikke bruke mer enn 29 timer og 30 minutter (tid fra siste startpulje ut fra Trondheim). Bakgrunnen for dette er kravene til vakthold som er bestemt av politiet. Det er ikke mulig å gjennomføre et arrangement som varer lengre enn maksimal tiden når det er svært vanskelig å skaffe tilstrekkelig antall stasjonære vakter og antall påmeldte deltakere dessverre er så lavt som nå.
Dette innebærer at samtlige deltakere må ha passert Hjerkinn (167 km) innen kl. 14:45 (lørdag), Ringebu (281 km) innen kl. 21:26 (lørdag), Gjøvik (384 km) innen kl. 03:30 (søndag) og Minnesund (448 km) innen kl. 07:16 (søndag). De som ikke klarer å overholde maksimaltidene til disse stedene må levere sitt startnummer til arrangøren. Disse syklistene kan fortsette på eget ansvar uten å være en del av rittet.
Servicebilene kan være behjelpelig med transport til nærmeste buss- eller togstasjon for kollektivtransport til Oslo. Deltakerne må selv betale for slik kollektivtransport til Oslo.
For alle distanser må man nå målgang i Oslo innen kl. 11:09 søndag formiddag 15. juni.
VAKTHOLD
For å bedre sikkerheten for dere som deltar og andre trafikanter vil det være utplassert vakter en rekke steder i traséen.
Stasjonære vakter med jakkebekledning (se bilde) og selvfølgelig også politi, har myndighet til å stoppe både biler og syklister ved signal. Samtlige deltakere skal alltid adlyde signal fra både politi og stasjonære vakter.
Stasjonære vakter kan regulere trafikken dersom det viser seg å være et behov for dette. I hovedsak vil de stasjonære vaktene i Styrkeprøven ikke ha som oppgave å regulere annen trafikk, men skal være til stede for å redusere sannsynligheten for at uheldige episoder kan skje. Fra start til mål gjelder vanlige trafikkregler hele tiden.
Alle deltakere må derfor sykle rolig og forsiktig inn mot kryss og rundkjøringer selv om det er utplassert en stasjonær vakt. Følg godt med på skiltingen i forkant og i etterkant av kryss og rundkjøringer slik at du sykler riktig vei.

Dersom det ikke er en stasjonærvakt eller politi til stede for å regulere trafikk eller fotgjengere, gjelder vanlige trafikkregler. Følg med på skiltingen av hvor løypa går både i forkant og etterkant av kryss og rundkjøringer.
Løypevakter med vanlige refleksvester (som regel gul vest – men også andre farger) er vakter uten politimyndighet eller mulighet for å regulere trafikken. Løyevakter kan kun informere og vise vei for deltakerne (ikke stanse andre trafikanter).
REGLEMENT
Styrkeprøven gjennomføres i henhold til Reglement for Turritt Landevei (RTL) fra Norges Cykleforbund siden rittet er på terminlisten til NCF.
Reglementet for turritt landevei er tilgjengelig her:
https://sykling.no/app/uploads/2021/11/15-1_Reglement_turritt_landevei-RTL.pdf
Alle deltakere har plikt til å sette seg inn i reglementet før start.
Følgende punkter anses som særdeles viktige for at Styrkeprøven skal bli vellykket og ha god sikkerhet:
- Det er påbudt for alle deltakere å bruke CE-godkjent hjelm.
- Alle deltakere fra Trondheim skal ha godkjent lys (foran og bak) montert på sykkelen fra start til mål. Det blir kontrollert at alle har lys foran og bak på start i Trondheim!
- Det er forbudt å montere utstyr for temporitt, for eksempel tempobøyle.
- Det er forbudt å bruke alle typer øreplugger koblet mot mobil, musikkavspillere, radiokommunikasjon eller lignende når deltakerne sykler.
- Alle former for følgebiler er ikke tillatt. Det er derfor ikke tillatt med noen form for langing underveis i rittet. Deltakerne skal først og fremst benytte arrangørens mat- og servicestasjoner underveis.
- Trafikkreglene skal overholdes av samtlige deltakere. Dette er et turritt og det innebærer at det ikke er fri veg for deltakerne. Rødt lys betyr stans. Vikepliktsreglene skal overholdes.
- Ved stans skal deltakerne holde seg på høyre side av veien og helst trekke helt ut av veibanen.
- Det er kun tillatt å sykle inntil to ryttere i bredden i en gruppe. Når en gruppe av ryttere skal passere en saktere syklende gruppe, skal den gruppen som skal passere legge seg på en rekke å sørge for en rask passering. Gruppen som blir passert skal redusere hastigheten sin noe og legge seg så langt som mulig til høyre i veibanen.
- Alt av søppel, drikkeflasker o.l. skal ikke kastes i naturen, men hver rytter har ansvar for å ta med sitt søppel til neste mat- og servicestasjon. Ved mat- og servicestasjonene er det satt ut søppelkasser.
Vi som arrangør har følgende straffereaksjoner overfor de som bryter rittreglement og/eller vegtrafikklovene:
- Dersom en rytter opptrer grovt uaktsomt ved å utsette andre for fare vil dette kunne medføre diskvalifikasjon eller minimum deplassering på resultatlisten uten tid.
- Deltakere som benytter seg av følgebiler blir deplassert til slutt på resultatlisten uten tid.
- Deltakere som kaster drikkeflasker, slanger, dekk, papir eller annet søppel i naturen vil få 30 minutter tillegg i tid. Ved gjentatte tilfeller vil de bli deplassert til slutt på resultatlisten uten tid.
TRAFIKKREGLER
Styrkeprøven er som tidligere nevnt et turritt og som det fremgår av reglementet for turritt landevei skal trafikkreglene alltid følges. I henhold til forskrift om Sykkelritt på veg står det:
Hver enkelt deltager og andre involverte er i alle tilfeller ansvarlig for at vegtrafikklovens § 3 overholdes.
Det det vises til i vegtrafikkloven er:
§ 3.Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Det er viktig å merke seg at politiet ikke har gitt tillatelse til at trafikklys blir satt i gul blink noe sted i Styrkeprøven. Derfor må samtlige deltakere alltid stoppe på rødt lys.
Politiet har de siste årene gjennomført flere kontroller i Styrkeprøven, blant annet hastighetsmålinger av syklistene. Vi må regne med at politiet også i år vil gjennomføre slike hastighetsmålinger, kontroller av at deltakerne stanser på rødt lys og at ingen bryter vikepliktsreglene. Deltakere som bryter fartsgrensene, sykler på rødt lys eller bryter vikepliktsreglene kan risikere å få forenklet forelegg av politiet. Vær spesielt oppmerksom på farten i lange nedoverbakker, som ned fra Venabygdsfjell til Ringebu.
Hvis politiet fortsetter å observere at mange av deltakerne ikke overholder trafikkreglene, vil dette kunne innebære at vegmyndighetene i de kommende årene ikke vil gi tillatelse til arrangementet. Derfor er det viktig at samtlige deltakere bidrar med å følge vegtrafikklovene og rittreglementet.
SIKKERHET
Når mange sykler sammen i grupper, må en være ekstra nøye med å tenke på trygghet for både seg selv og de andre du sykler sammen med:
- Alle skal ha fungerende lys framme og bak på sykkelen ved start, som skal brukes i skumring/mørke og bruk gjerne alltid baklys om mulig.
- Vær konsentrert. Ulykker skjer oftest på grunn av manglende oppmerksomhet.
- Hold plassen din i feltet – ingen brå bevegelser i side- eller lengderetning.
- Vis med tydelig tegn for hull i asfalten og andre hindringer i veien.
- Unngå løse deler, vær forsiktig med flasker, de kan føre til farlige situasjoner om de kommer på avveie.
- Hold framhjulet bak bakhjulet til han som er foran deg. Bruk bremsene framfor å kjøre opp på siden av sykkelen foran deg.
- Unngå å ta opp drikkeflasken når du er midt i feltet – drikke gjør du når du ligger bak i feltet eller i motbakker når farten er lav.
- Vær forsiktig på hjemturen etter målgang. Sørg for at du har fått nok søvn før du setter deg bak rattet for å kjøre hjem etter rittet. Etter å har syklet Styrkeprøven er du uegnet som sjåfør inntil du har fått hvilt deg skikkelig!
FORBUD MOT FØLGEBILER
Det er ikke tillatt med følgebiler i Styrkeprøven. Med følgebil mener vi i denne sammenheng alle biler som yter assistanse til rytterne i traseen. Biler som har til hensikt å lange eller ta imot noe fra rytterne utenom matstasjonene (mat, drikke, klær, utstyr, hjul osv.), biler som ligger rett foran og rett bak rytterne.
Ryttere som er tilknyttet slike kjøretøy vil bli deplassert til slutt på resultatlisten uten tid.
Årsaken til dette er utelukkende for å bedre trafikksikkerheten for både deltakerne i rittet og annen trafikk.
Publikum har naturligvis mulighet til å være til stede i traseen og heie på deltagerne i Styrkeprøven.
Kun arrangøren har tillatelse til å yte assistanse til deltagerne når de er i traséen.
SERVICEBILER/ARRANGØRBILER
Offisielle biler som har rett til å kjøre i traseen og yte service er tydelig merket foran og bak med svarte og hvite klistremerker med teksten: «SERVICEBIL» eller «ARRANGØR».


POSEFRAKT TIL MATSTASJONENE (TRONDHEIM – OSLO)
Innlevering av poser til posefrakten er mellom kl. 19:00 – 21:00 fredag kveld i Munkegata i Trondheim. Posene må leveres om kvelden siden posene fraktes fra Trondheim før første start.
Du kan levere inntil 3 poser (som maksimalt er 1,5kg tunge) før start i Trondheim. Vi frakter disse til matstasjonene på hhv Oppdal (105 km), Ringebu (280 km) og Totenvika (410 km), hvor posen venter på deg. På samme stativ som du la den på. Prøv å huske hvilken hylle du la posen din på og merk den tydelig, så finner du den raskt igjen.
Du må selv sørge for at posene legges på rett stativ i Trondheim, slik at de som skal til Oppdal legges på et stativ som skal til Oppdal, og tilsvarende for Ringebu og Totenvika. Bruk bagasjelappene du finner i startkonvolutten din og legg merke til riktig fargekode.

Slik kan det se på en matstasjon. Dette er fra Oppdal i 2024. Posen din ligger på stativet der du la den i Trondheim slik at du raskt kan finne den igjen. Etter at du har «brukt» posen så skal den legges på presenningen ved flagget sammen med de andre posene som skal frakes til Tokerudhallen hvor du får den igjen. Pass på at posen din ikke veier mer enn ca 1 kg. Den må heller ikke være stor. Se de små grønne posene i forgrunnen. De har en god størrelse.
Du kan gjerne sette på ytterligere merkelapp og/eller skrive navn/mobilnummer direkte på posen.
TIPS! Legg posen på samme sted på hver posestopp i stativene. Eksempelvis stativ 3, hylle 3 til høyre på alle matstasjoner som har posestopp. Da er det lett å finne igjen posen (om ikke andre har flyttet på dem) og du slepper å tenke for mye på hvor de ligger.
HVA KAN DU HA I POSENE?
Her er eksempel på hva du kan trenge. Dette avhenger av været så sjekk værmeldingen før du pakker posene dine.
Oppdal – vindtett jakke eller regnjakke, ekstra trøye hvis det er kaldt, ekstra løse armer eller bein.
Ringebu – tørr trøye, sokker, hansker, en ekstra slange og en ekstra luftpatron
Skreia/ Totenvika – varm jakke, varmere hansker, en ekstra slange og en ekstra luftpatron samt tomt brille-euti så du kan legge igjen solbrillene dine uten at de knuses
Du kan selvsagt også legg inn en muslibar eller to og noe gel i posen din, men ikke bruk posene til å frakte drikke. Ikke ha med ferdigblandet drikke i posene. Det er tungt og kan lekke og ødelegge innholdet i din pose og tilsvarende for andre.
Du kan sjekke været her:
Over fjellet: https://www.yr.no/nb/værvarsel/graf/5-9310/Norge/Innlandet/Dovre/Hjerkinn
Gudbrandsdalen: https://www.yr.no/nb/værvarsel/graf/1-539599/Norge/Innlandet/Øyer/Tretten
Inn til Oslo: https://www.yr.no/nb/værvarsel/graf/1-87761/Norge/Viken/Ullensaker/Jessheim
KRAV TIL POSENE
Posene bør være vanntett. De må merkes med startnummer, navn og mobilnummer. Du bør også legge en ekstra lapp oppi posen med navn og mobilnummer så vi kan finne ut hvem som eier den hvis merkingen blir borte. Vi kan dessverre ikke ta ansvar for at ikke noe blir borte underveis.
For å sikre at ikke noe blir vått ved eller kan falle ut anbefaler vi å bruke pakkeposer/drybags som en av disse eller tilsvarende som vi har god erfaring med:
https://www.biltema.no/fritid/reise/ryggsekker/vanntett-pakkepose-2000034198
https://bikeshop.no/exped/nyexped1002/exped-fold-bs-drybag-10-000-mm-vannsøyle-70-d-nylon
https://www.xxl.no/sea-to-summit-big-river-dry-bag-torrsekk-5-l-bla/p/1115030_1_Style
Du kan ikke bruke vanlige plastposer eller tilsvarende. Erfaring viser at de lett går i stykker og du risikerer å miste det du hadde i posen.
Hver pose kan veie maksimalt 1,5 kg. Det blir innveiing og godkjenning av posene når du leverer dem!
Det er begrenset med plass så vi kan ikke frakte annen bagasje eller større bagger med posefrakten. Du må med andre ord pakke smått. Vi håper alle vil bidra til at posefrakten blir overkommelig med å ikke ta med seg for mye i posene.
Ingen må legge flytende væske (drikke) i noen av posene! Det veier unødvendig mye, men det kan også begynne å lekke slik at alle poser blir våte.
Eksempel på hva du kan og bør legge i posene, men været og hvor lang tid du planlegger å bruke kan selvfølgelig endre behovet og innholdet i posene:
- Pose Oppdal: Ulltrøye, regnjakke eller vindvest, løse ermer, løse knær, ullsokker, buff, hjelmlue, lange hansker og ekstra slange/patron.
- Pose Ringebu: Vindvest, sokker, ny sykkeltrøye, korte hansker, buff og ekstra slange/patron.
- Pose Skreia/Totenvika: Sykkeljakke, buff, lange hansker og ekstra slange/patron.
Du kan lese mer om hva du bør ha i posen her https://styrkeproven.no/masterclass-bekledning-fra-trondheim-og-pakking-av-poser/
VIKTIG! ETTER AT DU HAR «BRUKT/PASSERT» POSEN DIN
Når du har «brukt eller passert posestoppet» må posen tas ut av stativet og legges på anvist område for returfrakt. Det vil være et beach-flagg som markerer stedet der denne skal legges. Teksten på beach-flagget er: « →OSLO: Put your bag here»

Legger du ikke posen din på anvist sted så blir ikke posten kjørt til mål før alle ryttere har passert matstasjonen (og matstasjonen stenger). Det vil si at det vil ta lang tid før du får hentet posen din. For å unngå å måtte vente lenge, reise ekstra tur dagen etter eller få sendt den i posten – må du legge posen på anvist plass ved beachflagget. Dette er ikke så viktig på Oppdal siden alle posene fra Oppdal fraktes samlet til Oslo. Men det er viktig på Ringebu og Skreia. Merkelappene til posestoppene (og bagasje) ser slik ut:

Posefrakten kommer i tillegg til den vanlige bagasjefrakten
Bagasje som skal til Oslo legger du som vanlig, i lastebilen vår i Trondheim før start. Så blir den kjørt til Oslo. Det er innlevering av bagasje i lastebilene i Munkegata i Trondheim fra kl. 19-21 fredag kveld. De som har bestilt plass til sykkelkoffert kan levere den på fredag kveld. Annen bagasje som skal sendes til Oslo kan innleveres helt frem til siste start.
TIDTAKING
Selv om offisielle startsteder og målområder av rittet er satt opp, er det viktig å være klar over hvor tidtakingen starter og avsluttes.
STARTTIDER GENERELT
Starttid er opplyst i deltakerlisten på nett og fordelingen er gjort etter deltakernes selvseeding, dersom du ønsker å bytte pulje vil det være mulig å gjøre det selv via «min side» hos EQ timing:
https://signup.eqtiming.com/?login&nextpage=account?Event=EQNorway&Event=EQNorway
eller gå til påmeldingsiden vår og klikk på fanen «Min side»
Alternativt kan man ta kontakt med oss ved starten, de som ønsker å starte sammen skal få lov til å gjøre det så lenge det er praktisk mulig gjennomførbart.
TRONDHEIM
Offisiell start er fra Munkegata ved Trondheim Torg, men tidtakingen starter ikke før du har passert Heimdal stasjon (toget). Dette er 10 km etter Trondheim Torg. Stedet hvor tiden vil starte er rett før rundkjøringen Heimdalsvegen/Kattemskogen.
Første start fra Trondheim er kl. 04:00
Siste start fra Trondheim er kl. 04:45
De raskeste starter først, og det er fortløpende puljer med 5 minutters mellomrom.
LILLEHAMMER
Starten går fra Hammartun Skole, men tidtakingen starter ikke før du er på Vingromsvegen etter å ha passert over Vingnesbrua.
EIDSVOLL
Start ved Sagvegen ved Eidsvoll verk. Starten går utenfor Eidsvoll Politikammer. Tiden vil starte først før/etter brua på Trondheimsveien i det den krysser Andelva (ca. 500 meter fra start).
TIDEN STOPPER
Avslutningen tidsmessig skjer på Gjelleråsen i Oslo. Alle deltakere kommer Fv401 fra Slattum opp til Gjelleråsen. Det er to rundkjøringer på Gjelleråsen hvor den siste som deltakerne skal igjennom er på Rv4. Om lag 650 meter etter siste rundkjøring der hvor Brådalsstubben tar av fra Rv4, skal samtlige deltakere inn på gang- og sykkelveien som går parallelt med Rv4. Når deltakerne kommer inn på gang- og sykkelveien stopper tiden.
Fra dette stedet hvor tiden stopper er det en kort transportetappe på i underkant av 2 km til målområdet. Målområdet er lagt til Tokerud flerbrukshall.
I målområdet vil du finne alt man trenger når man har syklet Styrkeprøven, bl.a. vil man bli servert et lite måltid ved ankomst i tillegg til restitusjonsprodukter fra sponsor. All bagasje vil også være i Tokerud flerbrukshall.
ELEKTRONISK TIDTAKING
Tidtaking er levert av EQ Timing. Det blir registrert mellomtid ved passering av:
- Torget i Trondheim (kun for å registrere antall startende)
- Heimdal (starttid)
- Oppdal
- Folldal
- Ringebu (2 stk – Timeout-sone)
- Vingeromomveien
- Minnesund
- Gjelleråsen (sluttid)
På disse punktene er det mulig å få info om passeringstidspunkt på http://raceone.com/
Tidsbrikken er en engangsbrikke så du trenger ikke tenke på å levere tidsbrikken tilbake.
SPORING
Om familie eller venner vil følge deg på turen til Oslo kan de gjøre det på https://www.eqtiming.com/no/
Finn Styrkeprøven på riktig dato og trykk på dette symbolet til høyre:

Når rittet har startet ser du når den enkelte rytter har startet, passert mellomtidene og har kommet i mål.
SLIK FESTER DU TIDSBRIKKENE
Det er 2 tidsbrikker i konvolutten du får utdelt. De 2 tidsbrikkene med startnummer på er de du skal bruke. Sjekk at brikkenummer=ditt startnummer. De skal plasseres på hver side av en tørr og ren hjelm slik:

Begge tidsbrikkene med ditt startnummer på skal stå i fartsretning. Tidsbrikken er en engangsbrikke så du trenger ikke tenke på å levere tidsbrikken tilbake.
I konvolutten er det også startnummer til trøye (med sikkerhetsnåler), hjelmklistermerke til front av hjelmen med ditt startnummer på i tillegg til merkelappene til poser og bagasje (se over).
TIMEOUT-SONE NED FRA VENABYGDSFJELL TIL RINGEBU
Sted for hvor tidsstoppen begynner er i området ved parkeringen nedenfor Trabelifjellet (ca. 3,7 km etter passering Kiwi Venabygdsfjell):

Rett etter denne parkeringsplassen (på høyre side for deltakerne) begynner en bratt nedkjøring fra fjellet.
Det er ca. 13 km fra Trabelia ned til Ringebu.
Det er bratt ned fra fjellet og veien er ikke stengt for annen trafikk. I tillegg er dette et område med både varierende asfalt, telehiv i veidekket og noen få knappe svinger. Vi anmoder alle om å holde begge hender på styret og å ta det med ro ned fra fjellet. En liten feilvurdering her kan få katastrofale følger både for deg og dine medsyklister.
For å ivareta sikkerheten til samtlige deltakere nøytraliserer vi derfor tiden ned fra Venabygdsfjell for å øke trafikksikkerheten generelt. Det innebærer at alle vil få beregnet en tid for dette strekket som tilsvarer en gjennomsnittsfart på 35 km/t.
Deltakere som bruker kortere tid enn 22 minutter mellom Trabelia og nedre tidtaking ved Ringebu vil få et tillegg i tiden (tidsstraff).
Timeout-sonen fungerer slik at ryttere må bruke minimum 22 minutter på denne strekningen. Dersom du sykler raskere enn dette vil de få et tidstillegg på det doble av den tiden du har kjørt raskere. Eksempelvis hvis du sykler ned på 20 minutter, så vil tidstillegget ditt bli 7 minutter x 2 = 14 minutter.
FØRSTEHJELP/ULYKKE
BRUK 113 VED ULYKKER

Når uhellet er ute, er sekundene dyrebare. Det er bedre å ringe 113 én gang for mye enn for lite. Du skal alltid ringe 113 ved:
- Bevisstløshet
- Sterke brystsmerter
- Store pustevansker
- Plutselig problem med å prate, smile eller løfte.
- Alvorlig skade, store blødninger eller voldsomme akutte smerter.
Vi setter stor prist på å få rapportert inn eventuelle ulykker til vår vakttelefon slik at vi får registrert dette, dermed kan vi også bedre bistå ved utlevering av returbagasje og ev. posefrakt i ettertid.
FØRSTEHJELP PÅ MATSTASJONENE
Alle matstasjoner drives av Røde Kors og det vil være mulig å få sårstell og enkel førstehjelp på disse. Men ved ulykker er det 113 som gjelder og det er slik du vil får raskest og best hjelp dersom uhellet skulle være ute er ute.
De ulike matstasjonene langs løypen vil være bemannet under rittet og samtlige åpne- og lukketider finnes i tabellen i teksten under. Løypen stenger samtidig som sanitet- og førstehjelpsbemanningen går av vakt.
FÅ VARME I KROPPEN
Om det blir kaldt og du trenger å komme i hus for å få opp kroppstemperaturen så har vi flere muligheter. Du må gjerne komme inn og varme deg på matstasjonen på Oppdal og i Folldal. På Lundekroa, før du kjører ned fra Venabygdsfjell (1,8 mil før Ringebu), kan du også varme deg:

MATSTASJONER
ÅPNINGSTIDER PR MATSTASJON
Matstasjonene har følgende åpningstider:

Energidrikk, kaffe/te, vann og utblandet saft serveres ved matstasjonene. Noen matstasjoner tilbyr Coca-Cola. Det blir servert frukt og sandwich og suppe. Det serveres i tillegg supper uten kjøtt, samt frukt (se meny).
Vi har dessverre ikke anledning til å garantere tilgang på mat som dekker allergier eller spesielle behov (eks. Glutenfri, vegetar, halal osv.) og anbefaler de som har slike behov om å sørge for å legge slik mat i sine poser og dersom det er nødvendig benytte seg av større pose enn det som er anbefalt/tillatt eller to poser.
MENY

Alle matstasjonene ligger på høyre side av veien og er lette å finne, med unntak av matstasjonen ved Lillehammer. Ved Lillehammer ligger matstasjonen godt til høyre for løype, ute på Vingnes. Du må følge løypen på karten nedenfor for å komme dit.

Veien til matstasjonen ved Lillehammer er skiltet med dette skiltet, mens veien videre er skiltet med vanlig pilskilt.

MÅLOMRÅDE/AVSLUTNING
Når dere passerer Skedsmokorset er det litt mer enn 10 km til Gjelleråsen. Etter Skedsmokorset går det raskt nedover Kirkeveien til Nitelva. Etter passering Nitelva er det veldig bratt opp til Slattum. . Så går det fortsatt oppover mot Gjelleråsen, men ikke fullt så bratt.

Det er to store rundkjøringer ved Gjelleråsen. Etter den siste rundkjøringen er det kun 500-600 meter til tiden i turrittet stanses og samtlige deltakere skal inn på gang- og sykkelveien. Dere kommer til å passere 7-Eleven/Uno-X bensinstasjon og Rema 1000 på venstre side, så dukker Brødbakerne og Stasjon1 automat opp på høyre side. Akkurat her skal alle deltakere ta inn til høyre. Det vil være stasjonær vakter på Trondheimsveien (Rv4) som vinker dere inn ved Brådalsstubben (se bildet under).

Når dere svinger til høyre, så vær veldig oppmerksomme på at det er midtdeler i krysset (se bilde under). Fra avkjøringen skal samtlige rett inn på gang- og sykkelveien som går parallelt med Rv4. Tiden stanses ved grønn linje på bildet under. Når dere er på gang- og sykkelveien er det bare å trille rolig. Det er ca. 2 km til målområdet ved Tokerud flerbrukshall.

Når dere har kommet inn på gang- og sykkelveien følger dere denne i ca. 800 meter. Da kommer dere til et lyskryss i krysset Trondheimsveien/Ragnhild Schibbyes vei. Det vil være en stasjonær vakt her som sørger for at dere krysser via lyskrysset og over til Ragnhild Schibbes vei. Herfra følger dere så både vei og gang- og sykkelvei videre inn til Tokerud flebrukshall. Det vil bli merket og skiltet godt. På kartet under ser dere stasjonær vakt ved lyskrysset markert med rød ring, mens målområdet er helt nederst i bildet.
Kommer dere på natten og det regner, så kan det se ut som på bildet under. Det er mye lysforurensing i området. Så ta det med ro. Du er fremme. Her skal du av Riksvei 4 og over på gang-og sykkelveien.


I målområdet ved Tokerud flerbrukshall (Inga Bjørnsons vei 1B, 0969 Oslo) vil du finne alt du trenger når man har syklet Styrkeprøven, bl.a. vil man bli servert et lite måltid (gratis) og her finner du fasiliteter som:
- Bagasjeutlevering
- Sykkelparkering
- Soveområde
- Kafé/kiosk
- Utstillingsområde
- WC og garderobe med dusjmuligheter
PARKERING
Det er noen parkeringsplasser i forbindelse med hallen. Siden ryttere kommer til mål til ulike tider, bør det være muligheter til å parkere nær hallen.
PUBLIKUM
Møt gjerne opp i målområdet, og vent på rytterne du skal heie på eller kjøre hjem derfra. Det er kiosk i hallen og mulig for publikum å kjøpe mat, drikke og snacks.
Kart over målområde:
‘
