Eidsvoll – Oslo

15. juni 2024

Eidsvoll – Oslo

Fra Eidsvoll til Oslo

Starten på Eidsvoll er på Eidsvoll stasjon som har adresse Eidsvollvegen 150, 2080 Eidsvoll

Infografikk

61 km

455 m

Løypekart

Her er rittmanualen (les den nøye før start)

Priser påmelding

01.11.23 – 31.12.23: kr 550
01.01.24 – 28.02.24: kr 650
01.03.24 – 30.04.24: kr 750
01.05.24 – 15.06.24: kr 850

Ung i Styrkeprøven:

01.01.24 – 15.06.24: kr 280

Om Rittet

Fra Eidsvoll til Oslo. En utrolig flott tur fra Norges demokratiske arnested til hovedstaden. Vi sykler fra jernbanestasjonen på Eidsvoll. Her er distansen som passer alle. Kom igjen – meld deg på. Eidsvoll har vært på programmet siden 2002 og sykles i 2024 for 21 gang.

En veldig fin tur å ta med venner og bekjente. Vi har også egen ungdomsklasse – Ung i Styrkeprøven

STARTEN

Første start fra Eidsvoll er kl. 14.00
Siste start fra Eidsvoll er kl. 14.30
Startpulje/starttid finner du i deltakerlisten fra ca. 4 uker før rittet. De raskeste starter først.

Matstasjon

Distanse – åpningstider

Stedavstandåpner
15. juni *
lukker
16. juni *
Kløfta35 km15:0006:00

*) Tider for åpning, lukking og meny på matstasjonen kan bli korrigert senere.

Vi har en matstasjon fra Eidsvoll til Oslo. På matstasjonen treffer du frivillige representanter for ulike lag og foreninger. Alle du møter jobber dugnad og legger ned masse arbeid for at akkurat du skal få en fin opplevelse. Mange av våre flotte frivillige har vært med i mange år og har betydelig erfaring om du har spørsmål eller trenger assistanse i en eller annen form.

Informasjon

  • Start på Eidsvoll

    Starten vil gå fra Eidsvoll stasjon. Starten er fra kl. 14.00.


  • Startordningen

    Klubber, lag og grupper som har trent sammen skal få sykle Styrkeprøven sammen. De skal derfor også få starte sammen. At vi ikke lenger har lagkonkurranse med egen rangering betyr ikke at vi skal ha fellesstart.

    Startordningen vil ikke bli vesentlig endret fra tidligere. De som har trent sammen skal få starte samnen og de som sykler raskest skal få starte først. Det er stort sett slik det alltid har vært.

    Når du melder deg på vil du bli spurt om hvor lang tid du tror du kommer til å bruke. Er dere en gruppe som vil starte og sykle sammen så bør dere bli enige om hva dere tror sluttiden deres vil være. Du oppgir også klubb, bedrift eller lag. Det vil føre til at vi får kanskje 100-200 som oppgir at de vil ha en sluttid på mellom 1 og 1,5 timer.

    Vi tar så denne gruppen og deler den opp i startgrupper basert på hva de påmeldte har oppgitt av lag, bedrift og klubb. Disse startgruppene vil få starte hver for seg slik at dette ikke kommer uvedkommende inn i gruppene siden det kan skape farlige situasjoner.


  • Valg av startpulje

    I Styrkeprøven benyttes selvseeding av deltagerne. Dette betyr at du selv velger det tidsbudsjettet som passer deg og dine ønsker best. Unntatt slik seeding er deltager som sykler på lag i lagkonkurranser. Vi understreker at det er svært fordelaktig å velge en gruppe som har ditt tempo og ikke kjører for hardt. Turen blir ikke like fin med for trangt budsjett.


    Man kan fra Eidsvoll velge blant startgruppene tur- eller trimritt.


  • Startnummer

    For deltakere i Oslo området er det anledning til å hente startnummer på Braasport Ullevål, onsdag 12. juni i butikkens åpningstid mellom kl 10:00 – 19:00.


    For de som ikke har anledning til å hente startnummer på forhånd kan hente dette i sekretariatet før start.

    Sekretariatet vil være ved startområdet på Eidsvoll stasjon, Botshaugtangen, 2080 Eidsvoll åpent fra kl.12:30 til siste start.


  • Sekretariat

    Sekretariatet vil være på Eidsvoll stasjon Botshaugtangen, 2080 Eidsvoll åpent fra kl.12:30 til siste start.


  • Ung i Styrkeprøven

    Vi har egen startpulje i trimklassen for deltagere under 17 år som sykler med ledsager. Krav til ledsager er at hen minimum fyller 17 år i rittåret. En ledsager kan sykle med flere ungdommer. Tilbudet heter Ung i Styrkeprøven og har en fast startavgift hele året på Nok 280.


  • Mat/servicestasjoner – ambulanse/sanitet/teknisk service

    Vi har en matstasjon fra Eidsvoll til Oslo og den er på Kløfta. På matstasjonene treffer du frivillige representanter for ulike lag og foreninger. Alle du møter jobber dugnad og legger ned masse arbeid for at akkurat du skal få en fin opplevelse. Mange av våre flotte medarbeidere har vært med i mange år og har betydelig erfaring om du har spørsmål eller trenger assistanse i en eller annen form.

    På stasjonene våre kan du og få teknisk service om du trenger det. Dyktige sykkelfaglige mennesker med rett utstyr hjelper deg om uhellet er ute. I tillegg har vi 12 Peugeot biler som yter nøytral service på veien. Det vil bli opplyst om et vaktnummer dere kan ringe dersom uhellet er ute. Våre folk kommer da til unnsetning.


  • Stopp av tid og avslutning av rittet – Mål

    Tiden stoppes ved avkjøring fra rv4 rett etter Gjelleråsen. I mål vil du finne alt du trenger når du har syklet Styrkeprøven, bl.a. vil man bli servert et lite måltid ved ankomst

    • Bagasjeutlevering

    • Poseutlevering

    • Sykkelparkering

    • Soveområdet

    • Utstillingsområde

    • WC og garderobe med dusjmuligheter


  • Bagasje og transport av bagasje

    Ved utlevering av startnummer følger det med merkelapper til bagasjen. Bagasjen merkes og leveres til transportør som står merket og klar ved starten på torget. Transport av bagasje med unntak av sykkelkofferter er inkludert i prisen. Dersom man skal transportere sykkelkoffert må dette bookes og betales kr. 150 kr i påmeldingen.

    Arrangøren transporterer returbagasje fra start til Oslo for deltakere. Innlevering av bagasje (merket med startnummer, navn etc) innleveres på lastebil på ved start på lørdag morgen.

    I Trondheim kan også bagasjen leveres fredag kveld fra kl. 19-21 i Munkegata ved torget.

    Bagasjen utleveres i målområdet.


  • Hvem kan delta, hva kreves?

    For å delta i turritt som Trondheim–Oslo, Lillehammer–Oslo og Eidsvoll–Oslo må du fylle 17 år i løpet av kalenderåret.

    For å sykle i trimrittet Eidsvoll – Oslo er det ingen aldersbegrensning, men deltagere under 15 år må sykle sammen med en voksen ledsager.


  • Påmelding/endringer/salg av startnr

    Når du melder deg på får du opprettet eller knyttet påmeldingen til en eksisterende profil hos EQ timing. For å utføre endringer på din bestilling kan du gå til fanen «Min side» via påmeldingslenke. Endringer kan utføres til og med 14. juni 2024 klokken 11:59. Endringer etter dette tidspunkt skjer ved henvendelse til sekretariatet på startstedet.

    Informasjon om salg av startnummer finner du her.


  • Servicebiler og følgebiler

    Det er ikke tillatt med følgebiler i Styrkeprøven. Med følgebil mener vi i denne sammenheng alle biler som yter assistanse til rytterne. Biler som frakter mat, drikke, frontbiler, biler som frakter klær, biler som frakter utstyr, hjulbiler, biler som tar imot klær eller briller etc. Ryttere som er tilknyttet slike kjøretøy risikerer diskvalifikasjon.

    Kun biler tilknyttet arrangøren har tillatelse til å yte assistanse til deltagerne.


  • Tidtaking

    Styrkeprøven benytter tidtaking med engangschip. Chipen skal monteres på setepinnen og skal ikke leveres inn ved målgang.

    For korrekt tidtaking/resultat må chipen følge sykkelen fra start til mål. Start-tid registreres i Trondheim. Passeringstider registreres på Lillehammer, Hamar og Eidsvoll Verk.

    Slutt-tid registreres i Oslo.


  • Premiering, medaljer og diplomer

    Alle som fullfører en av Styrkeprøvens distanser mottar medalje og diplom. Disse deles ut etter målgang.

    Diplomet skrives ut fra resultatsidene til EQ timing som blir offentliggjort på våre hjemmesider umiddelbart etter rittet.

    I tillegg deles det ut blomster og oppmerksomhet ihht Styrkeprøven til en hver tid gjeldende reglement.


  • Transporttilbud

    Som deltaker kan du kjøpe transport sammen med påmeldinge, alternativet velges og betales i påmeldingen. Er du allerede påmeldt kan du logge deg på «Min side» og kjøpe transportalternativ. Skulle du ikke ha bestilt i tide finnes det til alle startstedene gode transportmuligheter med tog se https://sj.no, men det kan være begrensete muligheter til å ta med sykkel. Derfor tilbyr vi bestilling av sykkeltransport frem til 24t før start, men vær oppmerksom på at det er begrenset antall plasser.


    SISTE FRIST FOR BOOKING AV TOG: 18. mai kl 12:00 !

    TRANSPORT AV SYKKEL KAN BOOKES FREM TIL 24 TIMER FØR AVGANG


    Trondheim


    Vi har booket felles avgang med tog til Trondheim med avgang fredag 14. juni kl. 08:02 (standard + noen premium) forventet ankomst er kl. 14:40.


    Sykler leveres til lastebil som står parkert i Trelastgata v/spor 19 fra kl.07:00. Vi pakker syklene i bobleplast/papp før transport.


    Utlevering av sykler i Trondheim vil være utenfor Hank Sport. Der er også sekretariatet. Tidspunkt avhenger av hvor lang tid lastebilene bruker, men vi antar en gang mellom kl 17 og 18.


    Lillehammer


    Sykler til disse avgangene leveres inntil 1 time før avgang på lastebiler i Trelastgata (Spor 19).


    Vi har booket felles avgang med tog til Lillehammer lørdag 15. juni kl. 07:34 – forventet ankomst kl. 09:41: kr 860 (person inkl. sykkeltransport).

    Kun sykkeltransport: kr 290


    Sykler leveres inntil 1 time før avgang på lastebiler i Trelastgata (Spor 19).


    Sykkelutlevering ved være ved Hammertun Skole.


    Eidsvoll


    Vi anbefaler vanlig Togruter fra Oslo S:. koster 124 kr hos VY inkl sykkel og det er 3 avganger i timen til Eidsvoll (rute: RE10, RE11 og R12)

    Vi vil sette opp separat sykkeltransport dersom det er behov for det.


  • Sikkerhet og trafikkreglene

    Sikkerhet i et turritt er viktig, både for deltakere, arrangør, tilskuere og andre trafikanter. Ansvaret for at sikkerheten i rittet blir ivaretatt ligger både hos arrangør og hos deltakerne. Styrkeprøven følger en løype som er åpen for normal trafikk hvor vanlig trafikkregler gjelder.


    Sikring av løypetrase

    Løypa vil bli skiltet i henhold til retningslinjer fra Vegvesenet og politiet.

    Skilt med svarte piler vil markere endringer av vei- eller retning i forkant av hvert kryss eller rundkjøring. I områder hvor man må utvise spesiell varsomhet vil det stå egne skilt. I den grad vi har tilatelse til dette vil stasjonære vakter stå ved farlige punkter, kryss og rundkjøringer i traséen.

    Merk! Som deltager i turritt har man ikke fri veg og offentlige myndigheter ønsker derfor heller ikke at vi bruker løypevakter eller stasjonære vakter som kan gi deltagerne inntrykk av at de har fri veg. Vanlige trafikk-regler gjelder for alle deltakere i rittet.


    Det er endel punkter man må være spesielt oppmerksomme på. Dette gjelder blant annet fartsgrensene, stopping på rødt lys, kryssig av gul midtlinje og kjøring med flere enn to i bredden over lengre strekk.

    I 2022 ble det utført en fartskontroll i en 50-sone nederst i en lang bakke. Vi har blitt informert om at et flertall av de som ble målt kjørte for fort i denne 50-sonen. Det er mulig det også i 2024 vil bli utført fartskontroller, og at ryttere som kjører for fort kan bli stoppet og bøtelagt av politiet.

    Politiet observerte i 2022 også ryttere som ikke stoppet for rødt lys. Man må stoppe for rødt lys. Dette er et turritt og dette er likt for alle. Vi regner med at ryttere som kjører på rødt lys kan bli stoppet og bøtelagt av politiet.

    I turrittet Nordmarka Rundt ble ryttere som ikke stoppet på rødt lys bøtelagt i mai 2024.

    Vi har også blitt informert om at ryttere i 2022 kjørt både tre og fire i bredden over lengre distanser. Dette er heller ikke greit og det vil blant annet være vanskelig for rytterne lengst til venstre å unngå å komme over i feil kjørebanen.

    Reglene for forbikjøring er også de samme som for annen trafikk, men vi ber om at man unngår å krysse gul-linjen så langt det er mulig. Hvis du kjører sammen med noen andre og dere er i ferd med å bli tatt igjen, så legg dere på en linje så det er lett å passere dere uten at man trenger å krysse gul-linjen. Hvis du kjører med andre og dere tar igjen noen så legg dere på en linje når dere passerer dem så dere slipper å krysse gul-linjen. Dette vil bidra til å øke sikkerheten i rittet.


  • Miljø

    Styrkeprøven har en nullvisjon for forsøpling langs traseen. Ryttere som skal kvitte seg med søppel/tomme flasker og lignende skal derfor gjøre dette i forbindelse med matstasjonene.

    Deltakere skal ikke kaste flaske, slanger, dekk, papir eller annet søppel langs løypa. Generellt så skal det som rytteren har tatt med seg på «baklomma» ved start også bringes tilbake til start eller kastes på merket sted ved matstasjoner eller i mål.

    NB! Ryttere som blir observert idet det kastes søppel vil få tillegg i tid eller blir diskvalifisert.

    NB! Lag som deltar i lagkonkurransen med ryttere som blir observert idet det kastes søppel vil få tillegg i tid eller bli diskvalifisert.

    Vi oppfordrer derfor alle til å ta ansvar for at Styrkeprøven gjennomføres uten at omgivelsene blir forsøplet.


  • Bærekraft

    Styrkeprøven ser betydningen av bærekraftige tiltak og jobber aktivt for å minimere arrangementets miljøavtrykk og fremme bærekraftige praksiser. Noen av måtene vi jobber med bærekraft i sykkelrittet er:

    1. Reise med kollektivt: For å redusere utslippene knyttet til transport oppfordrer Styrkeprøven deltakerne til å reise kollektivt eller bruke alternative transportmidler for å komme seg til startpunktet. Vi selger også transport med tog for deltagerne til Trondheim.

    2. Sykkel og bagasjetransport: Vi setter opp transport av sykler fra Oslo til Trondheim og Lillehammer slik at det er lettere for deltagerne å reise kollektivt. Bilene vi bruker til transport av sykler til startstedene blir gjenbrukt ved at de frakter bagasjen til deltagerne tilbake til mål. På samme måte samarbeider vi med grupper av deltagere, som f.eks. sykkelklubber, som har eget transport av sykler til Trondheim slik at bilene deres kan bli gjenbrukt i arrangementet som f.eks. servicebiler for alle deltagere eller til posefrakt.

    3. Forbudet mot følgebiler bidrar også til at de er færre biler på veiene under rittet. Posefrakt til Oppdal, Kvam og Hamar er også et ledd i denne reduksjonen av antallet biler på veien under arrangementet.

    4. Vi har implementert effektive avfallshåndteringsprosesser langs rittet. Vi oppfordrer deltakerne til å respektere naturen og kaste avfallet sitt i dedikerte søppelbeholdere på matstasjonene eller i mål. Vi legger også vekt på gjenvinning og resirkulering av avfall der det er mulig. Avfall fra matstasjonene gjenvinnes ihht til retningslinjene fra de lokale myndigheter.

    5. Samarbeid med lokale samfunn: Styrkeprøven legger vekt på samarbeid med lokale samfunn og innbyggere. Vi gjør innkjøp til matstasjonene så lokalt som mulig og vi jobber med lokale myndigheter, frivillige organisasjoner og bedrifter for å sikre at rittet har en positiv innvirkning på lokalsamfunnene det passerer gjennom.

    6. Energibruk: Styrkeprøven jobber for å minimere energiforbruket under arrangementet. Vi benytter energieffektive løsninger som LED-belysning. Vi oppmuntrer også matstasjoner etc til bruk av fornybar energi. Og gjennom vårt samarbeide med Peugeot benytter vi el-biler i den utstrekning det er mulig.

    7. Bevisstgjøring og utdanning: Styrkeprøven jobber aktivt med å øke bevisstheten rundt bærekraft blant deltakere, støtteapparat og publikum. Vi tilbyr informasjon om bærekraftige valg og oppfordrer til ansvarlig adferd. Dette kan inkludere kommunikasjon om resirkulering, reduksjon av engangsartikler og riktig bruk av naturressurser.

    Styrkeprøven har erkjent betydningen av å drive rittet på en måte som tar hensyn til miljøet og lokalsamfunnene det berører. Ved å implementere bærekraftige praksiser og oppmuntre til bevissthet og deltakelse fra alle involverte parter, jobber vi for å minimere påvirkningen på miljøet og legge til rette for et bærekraftig sykkelritt.


  • Forsikring og lisens

    For å delta i Styrkeprøven må du ha en forsikring.


    Styrkeprøven og Oslo Klassikerne – Nordmarka Rundt, Tyrifjorden Rundt og Øyeren Rundt, har byttet reglement og vil bli arrangert etter turrittreglementet til NCF. Disse rittene vil dermed også bli oppført på terminlisten til NCF. Deltagerne trenger derfor lisens fra NCF som i tidligere år. De som allerede er påmeldt trenger ikke endre noe med sin påmelding. De som heretter melder seg på vil måtte kjøpe engangslisens hvis de ikke har allerede har helårslisens.


    Lisens er obligatorisk for å delta sykkelritt som arrangeres av under regelverket til Norges Cyckleforbund (NCF). Den inneholder bl.a. en ulykkesforsikring. Lisensen administreres av Norges Cykleforbund.


    Man kan enten kjøpe engangslisens eller aktiv lisens.


    Engangslisensen kjøpes idet man melder seg på rittet. Engangslisensen gjelder kun for en enkelt ritt. Aktive lisenser kan bestilles av medlemmer i en NCF godkjent klubb/lag som har betalt den årlige medlemskontingent til klubben/laget. Lisensen gjelder for alle typer ritt og er gyldig fra datoen lisensen blir godkjent hos NCF og ut desember samme år. Forsikringen gjelder ut februar året etter. Ryttere med aktiv lisens kan delta på rittet.

    Det er ikke bare penger å spare på helårslisens dersom man sykler flere turritt i løpet av et år, men den gir bedre dekningen og behandlingstilbud når ulykken er ute. Ved å være medlem i en sykkelklubb vil man kunne ta del i klubbens tilbud med fellestrening og samhold og gjennom dette bli en dyktigere og sikrere syklist.


    For mer informasjon om lisenser, se www.sykling.no.


    Forsikringen i Startklar som også selges vil fremdeles gjelde for Styrkeprøven og alle andre idrettsarrangementer du måtte delta i. Denne forsikringen inneholder også en avbestillingsforsrikring. Strtklar gjelder i ett år fra kjøp for alle typer idrettsarrangementer. Du kan lese mer om Startklar her.


    Ønsker du å kjøpe Startklar, så kan du gjøre det når du melder deg. Du kan også gjøre det her.


  • Avlysning

    Ved avlysning av Styrkeprøven før arrangementsdagen fordi arrangøren ikke får tillatelse til å gjennomføre arrangementet så vil startkontingenten bli refundert.


    Ved andre grunner til avlysning før arrangementsdagen kan arrangøren beholde inntil 50% av påmeldingsavgiften til dekning av utgifter i forbindelse med organisering av rittet.


    Dersom rittet må flyttes til en senere dato, eller avlyses for deretter arrangert på ett senere tidspunkt, har de som var påmeldt rittet på opprinnelig dato og som ikke stiller til start på ny dato ikke krav på tilbakebetaling av påmeldingsavgiften.


    Ved avlysning av Styrkeprøven på rittdagen eller dagen før rittdagen på grunn av uforutsette værforhold eller annen «force majeure» beholder arrangør påmeldingsavgiften.


    Refusjon ved manglende deltagelse

    All påmelding er bindende etter innbetalt påmeldingsavgift. Dersom den påmeldte, på grunn av sykdom eller andre årsaker, ikke kan delta på rittet vil ikke hele eller deler av påmeldingsavgiften bli refundert.

    Vi gjør oppmerksom på at mange reiseforsikringen også inkluderer en avbestillingsforsikring som gir slik refusjon ved sykdom. Det gjør også Startklar og Startkla+ forsikringen som vi tilbyr i forbindelse med dette arrangementet.


  • Reglement

    Link til rittreglementet kommer i slutten av mai,