Styrkeprøven på Fatbike

Galskap på to hjul?

For den vanlige borger kan det å sykle Trondheim - Oslo fortone seg som ren skjær galskap.

fatbike_1440

Publisert:
Sist oppdatert:

BLOGGINNLEGG AV: Kai Pettersen. All foto: Eva Nilsen

Slik var det også for undertegnede før interessen for sykling viste seg i voksen alder, og det lignet på en 40 års-krise da jeg debuterte i Styrkeprøven. Debuten var riktignok bare fra Lillehammer, men tanken på en start fra Trondheim var allerede sådd. Motivasjonen var selvfølgelig å kunne slå seg på brystet og si man hadde gjennomført Den Store Styrkeprøven. Senere ble tiden en motivasjonsfaktor, og etter noen forsøk kom jeg inn på 17:49 sammen med 20 andre fra Kolbotn Sykkelklubb. For å opprettholde motivasjonen, og for å øke utfordringen, ble terrengsykkel benyttet fra Oslo til Trondheim, for så å sykle Trondheim-Oslo. I fjor høst gikk jeg til innkjøp av en fatbike, og ideen til å benytte denne under Trondheim-Oslo, kom like etter.

For min gode venn og inspirator Bård Eikeland, som også har en nyervervet fatbike, var det en like stor selvfølge og benytte sykkelen under Den Store Styrkeprøven. Bård har dessuten en merittliste på Trondheim-Oslo som det virkelig står respekt av. Han har deltatt 21 ganger, hvorav 15 på terrengsykkel. En av disse gangene ble gjennomført med tilhenger, ca. 40 kg ekstra vekt, under prosjektnavnet «Solo, unsupported, non-stop»

Målet for Trondheim-Oslo er denne gangen som i debuten, altså å gjennomføre, men med fatbike. Vi skal sykle jevnt og rolig, og vi har ingen tidsmål. Vi bruker ikke følgebil, så vi sykler innom alle matstasjonene. Dersom værforholdene er brukbare, triller vi inn i Ekeberghallen rundt kl 06.00 søndag morgen, 24 timer etter starten i Trondheim.

Gutta poserer for fotografen

Våre sykler veier 5-6 kg mer enn landeveissykkel, og de triller naturlig nok ikke like bra. Men tester vi har gjort, viser at vi triller omtrent som en terrengsykkel.

Treningsopplegget er som alltid på slike ritt - flest mulig timer på sete, sykling til jobb noen ganger i uka og en og annen langtur i flotte Nordmarka. Fordelen med trening på fatbike er at vi trener i skog og mark, ikke på landeveien.

Følg oss på Instagram #TOfatbike - http://instagram.com/explore/tags/tofatbike

eller via Real-Time GPS Tracker hele veien med blogg på http://kolbotnsk.com (kommer)

Vi starter i pulje 06:03.

Skrevet av: 

Kai Pettersen