Lange turer

Er du i langturmodus?

For noen uker siden dro jeg ut på årets første langtur for min del. Siden den gang har jeg fulgt litt med på Yr og Storm og landet på torsdag 21. mai. Da fortalte værdamene at det skulle bli varmt og godt.

Kart over langturen

Publisert:
Sist oppdatert:

Og det ble det, ihvertfall etter noen timer. Denne turen har jeg døpt Langtur #2 (stravalenke). Tanken var å være ute en hel dag og kjenne litt på den følelsen. Jeg hadde også et mål om å ha over 30 km/t i snittfart hele veien. Samt å få litt farge på deler av kroppen. Det å jobbe hardt over så lang tid alene blir litt simulering av Styrkeprøven var min tanke. Variert landskap var også smart.

Starten, 30 dager før det smeller

Bildet er fra Gamle Nebbenes Kro, startområdet til Eidsvoll - Oslo. Rimelig glissent nå, torsdag morgen, 30 dager før start.

Oslo - Eidsvoll, en frisk start på dagen

Ja, det er motsatt vei. Jeg bor noen km fra Ekeberg og den nye målgangen så sånn ca 0730 var jeg på sykkelen og gønna på nordover langs traseen. Vel jeg kjenner noen snarveier ved Høybråten, som også har lite trafikk så det ble valget. Uansett var nok over 90% av veien opp langs korrekt trase. Farten var også fin, godt over 30 hele tiden. Det fine været var totalt fraværende men ok, jeg frøs ikke, og jeg var klin tørr. Litt veibygging mellom Kløfta og Jessheim, og til tider veldig trangt, men ellers var veien og asfalten bra nok hele veien til Eidsvoll Verk. Rett over 31 km/t i snittfart? Vel, jeg fulgte med på flagg og vimpler på veien opp for å se om jeg hadde mye medvind, eller om jeg var i god form. En god blanding tror jeg. Flaggene hang ganske slapt men en liten bris fra sør. Kan ikke juge bort det.

lunsj

Passet bra med lunsj nå etter to timer. To brødskiver og en sjokomelk. Akkurat passe. Planen nå var å komme seg over E6 og kikke på Hurdalsjøen Rundt. Har lyst til å sykle det rittet neste helg. I følge kartet var det Rv180 som starter rett ved startområdet til Eidsvoll. Har aldri kjørt eller syklet der før så jeg visste ikke helt hva som ventet meg, men høydekurven så jo grei ut, bortsett fra helt på slutten opp mot Rv4 og Lygnasæter. Det er toppen jeg skulle over i dag før jeg snudde nesa mot Oslo igjen.

Hurdalsjøen Rundt og Rv180

Ble veldig paff når det bare tok noen minutter før jeg var ute ved E6 og den nye Nebbenes Kro. Jøss, så kort altså? Ikke noe er bedre enn det. Vel vel, jeg måtte videre og trillet videre inn mot Hurdal og Hurdalsjøen. Hadde antatt at jeg ville møte få biler her og sånn ble det. Fikk en times tid alene rundt sjøen uten trafikk. Flott asfalt og fine veier, småkuppert men superfint å sykle på. Farten var fortsatt bra, gikk noe ned i småbakkene men kjørte det greit inn nedover. Prøvde å gjøre meg liten mot vinden. Hadde jo ingen rygger i gjemme meg bak. Nå hadde det blitt blå himmer også. Hurra. Kunne ta av to lag med klær.

La merke til at Hurdalen skole var skikkelig moderne og fin. Et utrolig fint område. Rett etter Hurdalen var det skilt til både alpinanlegg og hoppbakke. Det bekymret meg litt for da måtte jeg antagelig over dem for å komme dit jeg skulle. Jeg så skiltene flere ganger og flere fjell rundt meg, men traseen var fortsatt flat nok og snill.

Når jeg var ved Hurdal og i enden av vannet syklet jeg på vestsiden og sørover et stykke. Da oppdaget jeg at jeg hadde hatt medvind. Det ble fort litt tyngre i lårene og farten gikk ned. Litt småbekymra for at jeg ikke hadde nok mat og drikke med, men sånt kan man fikse underveis. Fulgte rv180 mot Brandbu og etter en god stund og nå med masse masse deilig sol, fant jeg dette skiltet

Fylke OG kommunespurt

 

Nok en bekreftelse på at jeg er på rett vei, og at det er fint vær. Hadde ingen å spurte mot, og det var greit nok det. Hadde Styrkeprøven i bakhodet. Planen var å sykle med jevn fart, passe fort og langt. Det var også i bakhodet at jeg skulle være flink til å drikke og spise, noe jeg har for vane å glemme.

Etterhvert kom jeg opp til toppen og blir helt blåst av hvor strøkent det er på dette stedet. Lygnasæter er en liten perle. Ikke nok med det, man kan sykle styggfort på rv4 ned mot Gran, som var neste mål. Sist jeg kjørte bil hjem fra Gjøvik la jeg merke til at syklister ikke kunne sykle hele veien ned, men at det var skiltet omvei. Visste ikke helt hvor langt ned jeg kunne sykle før jeg måtte av denne fine veien, men det var jaggu langt nok. God fart, lite trafikk og masse sol. Avkjøringen kom etterhvert, skiltet med sykkelvei til Oslo og Brandbu. Krysset fingrene for at det i det minste var rett vei, og ikke massevis av svingete dårlige veier (for syklister). Nei, her var det full spiker i nedoverbakke. Rett og fin vei, parallellt med rv4 vil jeg anta. Suverent. Så skilt til Randsfjorden Radio, eller noe sånt. Var jeg på vei inn i løypa til Randsfjorden Rundt? Går den gjennom Brandbu? Det må jeg sjekke.

Fant en fin bensinstasjon på Jaren. Baconpølse og Cola gjorde susen nå. Kan nesten ikke bli bedre.

Ved Jaren ble jeg litt usikker, samtidig som det var noe kjent her. Klarte ikke helt å skjønne hva det var. Men når jeg skjønte at jeg måtte sykle rundt Jarenvannet for å komme til Gran husket jeg det. Det var jo her sønnen min deltok på sitt første Kretsmesterskap. Når var det? 2011 eller 2012? Noe sånt. Han ble nr 3 på tempoen, som ble vunnet av Tobias Foss, som nå er stjerne på landslaget. Hvem hadde trodd det? Tobias på landslag og min sønn på juniorlandslaget for hurtigløp på skøyter. Oddsen for det var nok liten på det tidspunktet. Men håpet var jo der selvsagt.

Motvind

Mellom Gran og Roa er det null veiskulder og ingen steder å gjemme seg for tungtrafikken. Og det er MYE trafikk her. Det var mye vind i mot og jeg hadde begynt å tenke på å komme levende gjennom Nittedal uten å kramper. Farten var dermed ikke superbra men jeg ble skånet av alle biler og lastebiler. Ingen sneiet meg og alle tok seg god tid og god avstand når de passerte. Jeg ble utrolig glad for det, og prøvde selv å være minst mulig irriterende og minst mulig i veien.

Når man kommer til Roa er det indre småveier mer eller mindre helt inn til Oslogrensa. Det er digg. Endelig alene igjen. Her kommer man inn på de siste lange milene av Nordmarka Rundt, som arrangeres nå denne pinsehelgen. Så dette blir jo det fjerde eller femte rittet jeg er innom på turen min. Det er jo litt kult da. Ved Harestua kom jeg på at det arrangeres Megamila her. Nok en ritt-trase altså. Herlig. Ikke det at jeg hadde rittfart lenger, heller tvert i mot. Møtte en og annen ensom syklist som var på vei nordover med vinden i ryggen. Det så veldig deilig ut, lett og fint. Jeg så antagelig ikke like glad ut som de gjorde.

Nittedal gikk greit og opp Gjelleråsen gikk sånn passe greit. Hadde blinket meg ut en liten bensinstasjon helt i bunnen før bakken startet og når jeg kom dit var sjappa under oppussing, og stengt. Herlig, bare å droppe den Colaen og tråkke videre. Nå hadde det gått noen timer og det var skoleslutt så det var massevis av unger på fortau/sykkelstien så jeg måtte ut til bilene igjen. Ikke noe problem det, foreløpig lite trafikk. Det var godt å se at det var mange av dem som syklet til skolen. De yngste med hjelm, og noen av ungdomsskolebarna med hjelmen under armen. Utrolig irriterende. Tryner de på den armen da blir bruddet bare enda mer komplisert og med skikkelig uflaks slår de hodet. Ikke bra.

Når man runder toppen av Gjelleråsen og bikker nedover møter man et fint skilt.

Oslove

Når jeg stoppet for å ta dette bildet begynte det å regne. Ikke så mye, men litt. Jaja, tenkte jeg, det er vel sånn det skal være, jeg har jo stort sett vært heldig hele veien. Etter noen km bortover begynte det å bøtte ned, og ved Kalbakken fikk jeg sladd på bakhjulet også. Det gikk greit men nå var nok kroppen og hjernen sløv og det var greit å ha fokus den siste harde biten hjem. Er jo såpass heldig å bo på toppen av en lang og hard bakke. Den var ekstra vond i dag.

Etter en times tid på kjøkkenet hjemme var det Tour of Norway, andre etappe, på TV2. Der var det også mye vind og rimelig forsinket målgang. Så det var ikke jeg som var i dårlig form altså, det var vinden!

Dagen derpå

Rimelig tung i beina. Noe dehydrert men syklet til jobben i pissregn. Oppdaget kjapt at bremseklossene var utslitte og fikk nok en vekker. Husk å passe på utstyret. Bremseklosser er en billig livsforsikring.

Gå jevnlig over sykkelen. Hold drivverk og hjulene og bremsebanen og klossene rene og pene for lang levetid.

Om et par dager begynner jeg å følge med på Yr og Storm igjen. Er veldig usikker på hvor jeg skal sykle denne gangen. Tar gjerne i mot tips til fine langturer med Oslo som utgangspunkt og målgang. Kan holde på i 6-8 timer. Det holder, og gjerne med fint vær og medvind hele veien.

Pinsehelg, en dag ekstra

Og den burde du ta på landeveien. Det er ca 30 dager igjen til du står på startstreken i Trondheim, eller ett eller annet sted mellom Trondheim og Eidsvoll. Du trenger mange mil i beina. Få deg noen lange fine turer og forhåpentligvis litt sol. God pinse.