Forberedelser

Ett døgn med smerte venter på deg

Publisert:
Sist oppdatert:

Trening

Tren mye, sykle mye. Som vi sier i Frøy. Skal du bli god til å sykle, må du sykle mye. Gjør sykling til noe positivt. La det bli en naturlig del av hverdagen din. Sykle til jobb, sykle til butikken for å plukke opp småsaker. Sykle til trening, tren på sykkelen. Logg trening på gratistjenester som Strava og/eller Garmin. Det finnes selvsagt mange fler. Det kan gi deg inspirasjon og motivasjon. Samtidig får du en slags gratis treningsdagbok. Du logger jo alle timer på sykkel, alle høydemetre osv osv. Veldig kjekt og moro.

Utstyr

Jeg syklet i flere år på en billig aluminiumsykkel. Det betydde ikke så mye for meg på den tiden. Det viktigste var at jeg syklet. Og jeg syklet mye. Deilig å være ute langs landeveien. Jeg kjøpte meg terrengsykkel også og syklet mye i skogen. Både sti og grus. Skal du handle ny sykkel er sjelden den billigste sykkelen du finner hos Biltema noe særlig bra, ei heller skal du tenke så mye på high-end syklene som de proffe butikkene selger. Du trenger ikke den. Bestem deg på forhånd hva slags budsjett du har, og forhold deg til det når du handler, ikke mist hodet. Du trenger ikke det letteste og beste utstyret og hjulsettet heller. Hvis dette er din første sykkel kan du ha masse glede av den i lang tid.

Klær og sko er viktig. Finn noen sykkelsko som er behagelige å ha på. Tenk litt på hvor du bor og hva slags vær det er der. Bor du et sted hvor det er fuktig og regner mye er det greit å finne noen sko som tåler mye vannsprut. Kjekt med skotrekk og vanntette hansker også. For selv om det regner skal du ut og sykle. Det kan godt hende du møter regn på sykkelritt og da er det greit å kunne sykle på glatt underlag også. Finn deg en fornuftig sykkelbukse også. Samme erfaring som for sykkel. Du styrer unna den billigste og dyreste. Jeg har massevis av sykkelbukser nå etter en del år med sykling. Min favoritt er ikke den dyre Assosbuksa, men heller buksa som jeg fikk av kona. Det er DNB drakta. Den er digg. Italiensk bukse. Lett fint stoff, veldig behagelig å ha på. Har også fått bukse av Jøtul da jeg har jobbet for dem som konsulent. Veldig bra pad i buksa. Mange bedrifter og klubber har bra drakter.

Sittestilling

Bruk litt tid på å justere sykkelen til deg og din kropp. Vet ikke hvordan det er i sykkelbutikker lenger, men kjøper du sykkel i Italia slipper de deg ikke ut av butikken før den passer deg 100%. Tror det er mer sånn at de vil selge deg en bike-fit time i norske butikker nå, men er usikker. Når jeg kjøpte min terrengsykkel hos Oslo Sportslager i 2007 fikk jeg kjapp og effektiv hjelp til å justere litt på sykkelen. Har aldri hatt vondt i korsrygg eller knær på den sykkelen. Vel, det hadde jeg på landeveissykkelen. To grunner. Jeg hadde aldri syklet før, mange nye fremmede muskelgrupper ble vekket til live. Knærne fikk uvant tung behandling så det tok et års tid før kroppen min tilpasset seg min nye livsstil. Men du skal ikke ha smerter i knær, rygg og nakke. Da skal du passe på. Snakk med venner som har peiling. Snakk med folk i sykkelklubben din. Bruk google. Der vil du finne masse om justering av sykler. Ved noen enkle grep kan du justere mesteparten eller alt selv. Samtidig lærer du litt om sykkelen din også. Og deg selv.

Tekniske saker

Ha alltid med ekstra slanger og pumpe. Når jeg kjøpte min første sykkel endte jeg stadig med flatt dekk. Skjønte ikke noe og ble svært skuffet hver gang. Som et slag i ansiktet. Etter noen runder med kompiser lærte jeg at dekkene som står på er ”billig drit”. Dette for å holde prisen på syklene lav. Mange sykler på Continental GP4000S så jeg gikk over til det og har gjort det siden. Det er ytterst sjelden jeg punger nå. Har heller aldri punga i ritt. Jeg bruker 25mm dekk, gikk over fra 23mm for to sesonger siden.

Lær deg å skifte slange. Det er nyttig å kunne gjøre på under 5 minutt. Ha med ekstra ledd til kjede, og pass på at det er riktig type. Ha med kjedekutter på verktøyet ditt, som du også har med deg på tur. Lær deg å fikse kjedet når det ryker. Det er smartere å kunne gjøre dette selv enn å være avhengig av andre hele tiden. I det hele tatt, bli kjent med sykkelen din. Smør vaiere og skift bremseklosser jevnlig. Du har ikke lyst til å dundre ned fra Dovre i 80 km/t og ikke ha gummi på bremseklossene.

Mat og kosthold

Bruk sunn fornuft. Det er mitt beste råd.

Under rittet

Har du støtteapparat, ha med masse klær. Du kommer til å bli kald, du kommer til å bli våt. Ha massevis av sokker, lang bukse, jakke, gensere, hva som helst. Tørre hansker. Skift ofte hvis du svetter mye. Hold deg tørr innerst. Da fryser du mindre. Tøy og strekk underveis. Ikke bli for statisk i sittestillingen din. Få i deg mat jevnlig. Vær forberedt på at du kommer til å ha smerter i kroppen underveis. Smerte går over. Se på sidemannen din når det brenner i ryggen eller lårene. ”Han har det vondere enn meg”, kan du si til deg selv. Det hjelper. Smil mye, vær glad og positiv.

Ha flere delmål. Tenk på ting som gjør deg glad. Gled deg til ting. Planlegg godbiter. Et eksempel kan være god drikke. Ved Dombås tar du deg en halvliter Cola. Hvis det er noe som gjør deg glad. Spis en diger Snickers når du passerer Lillehammer.

Du kommer til å se mye rart mot mål. Folk som ligger og sover i buss-skur. Folk som henger over autovern og sover. Folk som griner. Men stort sett kommer du til å møte folk som deg selv. Som er glade og fokuserte og jobber målrettet for å komme til Oslo. Du kommer til å klare det.

Husk å ha litt krutt i beina når du kommer til Olavsgaard i 2015. Det er en ny rute inn mot mål. Den er 10 km lenger, og mer krevende. Det er småkupert, rundkjøringer og smalere småveier. Den siste bakken fra Ryen og opp mot sørsiden av Ekeberg er hard. Den kommer du til å kjenne i beina. Men derfra er det nedoverbakke ned mot sletta, så gjennom en 90-graders høyresving og så en lang deilig rett slette der du ser målseilet og massevis av folk som heier på deg. Du kommer selvsagt ikke til å ha krutt i beina ved Olavsgaard, men nå vet du at det er lurt i det minste.

Husk at det er påbudt med lys på sykkelen. Både foran og bak. Du skal ut på veien i trafikken og det kan fort bli veldig mørkt. Det er viktig at du er synlig.