En typisk innendørs treningsuke for Isabel

Isabel Frang: triatlet i Sportsklubben Rye og Rye Triatlon (28). Skal sykle Lillehammer-Oslo med Styrkeprøven Ladies Edition på laget Team Susie.

For 2015 satte hun seg ett mål: nemlig å sykle Styrkeprøven fra Trondheim til Oslo. Men hvordan skal man klare å sykle så langt hvis man ikke har gjort det før og vil det går bra?

Isabel Ryespinning

Publisert:
Sist oppdatert:

Man stiller seg selv flere spørsmål underveis, men det viktigste for alle som setter seg et mål, er at man setter seg et realistisk mål med mange delmål underveis som er oppnåelige.

Isabel er én av over hundre kvinner som skal stille til start på Lillehammer i 2016. Hun skal sykle sammen med flere sykkelvenninner som hun har fått etter at hun satte seg målet om å sykle fra Trondheim. Isabels første mål var å bli medlem av et miljø og finne noen å trene sammen med, noe hun raskt gjorde da hun meldte seg inn i Sportsklubben Rye i 2014. Hennes andre delmål var å gjennomføre klubbens spinningtrening minst én gang i uken og bli med på alle utendørstreninger i ukedagene så fort man startet å sykle utendørs noen måneder før rittstart. Hver uke og fleste helgedager før den store Styrkeprøven i juni, trente hun sammen med sykkelklubben og bekjente hun fikk. Noen helger ble det også tid til ritt.

Hennes mål var å gjennomføre rittet i løpet av 19 timer og gjennomførte rittet med sin personlige målsetting, noe Isabel kan være utrolig stolt over!

isabel

 

Isabels vintertrening på sykkel kan se slik ut og er absolutt å anbefale for de som ønsker å delta på et ritt som Lillehammer-Oslo: 

Mandag: Rundt 90 minutter spinning på høy intensitet med 20 minutters oppvarming, deretter intervaller à 30 sek med noe motstand/30 sek mye motstand x 10 repetisjoner, som tilsvarer 10 minutter totalt. 5 minutters pause. Dette gjør man 3 ganger. Avslutter med 20 minutter nedkjøring.

Tirsdag: 90 minutter spinning med ulike intervaller i moderat intensitet. F.eks: 20 minutter oppvarming, 3x10 minutter i moderat intensitet med 5 minutters pause i mellom de tre ti minutters dragene. Pausene er aktive/lav intensitet.

Onsdag: Treningsfri fra sykkelen

Torsdag: 60 minutter spinning på lav intensitet.

Fredag: Treningsfri fra sykkelen

Lørdag eller søndag: 120 minutters spinningøkt på lav intensitet. For å variere litt øker man intensiteten de siste 30 minuttene opp mot terskel før man kjører rolig ned i 10 minutter. Helgeøktene blir det nærmeste man kommer en ”søndag langtur” innendørs.

Nå er det en drøy uke og 100 dager igjen til startskuddet går. God treningsuke og lykke til med alle forberedelsene frem mot rittet.